Teamwork Groene-Woningen

Werkwijze Groene-Woningen in 2023

Je kent het wel, je bent je aan het oriënteren op een nieuw product en je vraagt bij verschillende bedrijven een offerte aan. Bij de één komen ze gelijk langs, de ander laat niks van zich horen en de rest stuurt zonder informatie een offerte naar je op. Elke partij heeft zijn eigen manier van werken en redenen waarom ze zo werken. In dit artikel geven we meer uitleg over hoe het traject er bij Groene-Woningen uitziet.

Uw situatie

Je kunt op verschillende manieren terecht komen bij Groene-Woningen. Maar de meeste mensen kiezen direct voor een offerteaanvraag. Deze offerte aanvraag doe je via onze website. We stellen je een aantal vragen. Wat is je huidige verbruik? Gaat er in de komende tijd iets aan het dak veranderen? Hoeveel fases heeft jouw meterkast? Met deze informatie kunnen we voor je aan de slag. 

Indicatieve offerte

Met onze geavanceerde software kunnen we goed zien wat voor dak je hebt en wat er mogelijk op het dak zou passen. We kijken, met de informatie die je in het formulier hebt gegeven, hoeveel zonnepanelen het best op je dak kunnen liggen en wat past bij het verbruik van jullie woning. Zo kunnen we een gedetailleerde tekening maken hoe het er mogelijk uit gaat zien. Deze tekening komt op de indicatieve offerte terecht. Hiernaast zie je zo’n tekening, dit heet een legplan. 

Een indicatief voorstel bevat een pakketprijs. Deze pakketprijzen bieden we aan omdat we pas nadat we langs zijn gekomen kunnen zeggen welke omvormer en bekabeling het beste bij jou woning past. Op onze software is namelijk niet de binnenkant van je woning te zien.

Groene-Woningen nieuwe werkwijze

Hierdoor kan het zijn dat we de bekabeling anders moeten laten lopen of de keuze van de omvormer hierop moet worden aangepast. Voor de zonnepanelen is SolarWatt ons hoofdmerk. Deze zul je ook terugvinden op de indicatieve offerte. 

Schouw

Ziet de indicatieve offerte er goed uit? Dan kan je bij ons op de lijst geplaatst worden voor een schouw. Tijdens een schouw komt een schouwer bij je thuis om alles te bekijken. We kijken hier naar: 

  • Het dak – We bekijken of het legplan uitgevoerd kan worden.
  • Meterkast – We bepalen de aansluiting en kijken voor de mogelijkheden van het plaatsen van een extra groep. Bij oude meterkasten kan het verstandig zijn direct de hele meterkast te vervangen en klaar te maken voor de toekomst (thuisbatterij, warmtepomp, laadpaal).
  • Locatie omvormer – We bekijken wat de beste locatie voor de omvormer is.
  • Kabeltracé – We maken een inschatting voor het beste kabeltracé (AC en DC).
  • Internet – We bepalen hier de beste manier om omvormer aan internet te koppelen.

Van alle elementen hierboven maken we foto’s en slaan we op in uw digitale dossier, zodat onze adviseurs en monteurs hun werk later optimaal kunnen voorbereiden. 

‘Waarom komen jullie niet direct kijken?’

Dit heeft verschillende redenen. Ten eerste zijn we niet alleen slim met zonne-energie maar ook met onze eigen energie. Per week krijgen we behoorlijk wat aanvragen binnen. De ervaring leert dat wij door onze geavanceerde software en onze vakkundige adviseurs, jullie een hele goede inschatting kunnen geven over wat je kan verwachten.  Door de antwoorden op de vragenlijst en de software hebben we gelijk een goed beeld om een indicatieve offerte te maken. Deze indicatieve offerte geeft je een goed beeld in de hoogte van de investering. Als de investering binnen je budget past en er is voldoende vertrouwen in ons aanbod komen we langs om een schouw op locatie uit te voeren. Een schouw is bedoeld is om de laatste details te verwerken in een definitief aanbod. We gaan graag voor kwaliteit dus ook hier zijn we slim met energie.

Op het moment dat je akkoord gaat met onze indicatieve offerte stellen we je plek op de installatieplanning wel zeker. Dit staat los van het tijdstip waarop we de schouw uitvoeren. Natuurlijk kan je altijd van de definitieve offerte afzien, waarbij je plek op de wachtlijst voor iemand anders vrijkomt. Wel zo eerlijk.

Definitieve offerte

Na de schouw gaat de schouwer samen met de adviseur in gesprek om de situatie door te nemen. Hoe gaat de bekabeling lopen, wat moet er in de meterkast gebeuren en hoe komen de zonnepanelen uiteindelijk op het dak terecht? Het maken van een definitieve offerte kost tijd. We moeten namelijk goed uitzoeken waar alles moet komen. Dan kan de schouw of de definitieve offerte langer op zich laten wachten, maar zal dit zeker geen effect hebben op de installatiedatum. Vaak zal de prijs van de definitieve offerte in de buurt liggen van de indicatieve offerte omdat we in het eerste aanbod al rekening hebben gehouden met de diverse componenten op basis van kennis, kunde en ervaring.

En de prijs?

Momenteel is er geen prijsvastheid voor de zonnepanelen, omvormers en montagemateriaal. Wij kunnen daarom slechts definitieve prijzen geven op het moment dat we de installatiedatum met je inplannen. Ongeveer één maand vóór installatie nemen we contact met je op voor het vastleggen van een installatiedatum. Op dat moment geven we aan of jouw situatie te maken heeft met de prijsfluctuatie. Is die consequentie er, dan zullen wij dat aangeven (dit kan een stijging of een daling zijn). Je bent dan natuurlijk vrij om bijvoorbeeld bij een stijging de order te annuleren. Op deze manier denken wij het meest transparant met de huidige situatie om te gaan. We zijn genoodzaakt dit prijsbeleid te hanteren omdat ook onze toeleveranciers definitieve prijzen geven op het moment van uitleveren. En dus niet op het moment van het vastleggen van de order.

Installatie

Dan is het tijd voor installatie! Helaas zijn de wachttijden op dit moment langer dan dat we zouden willen, door het grote aantal aanvragen. Bij de definitieve offerte proberen we je een indicatie te geven voor de periode waarin geïnstalleerd gaat worden. Via de nieuwsbrief en op de website houden we je regelmatig op de hoogte over onze installatieplanning.

Als de collega van de planning contact met je opneemt, kijken jullie samen naar de beste dag voor de installatie. In de meeste gevallen zijn de installateurs tussen 8:00 uur en 9:00 uur bij je op locatie. Tijdens de installatie kan je in principe gewoon verder werken of andere dingen doen. Alleen moet de stroom er even af om de installatie aan te sluiten. Ook kunnen de installateurs mogelijk kleine dingen vragen over de woning om het meest efficiënt te werken maar geen zorgen, 9 van de 10 keer komen ze er zelf uit. 

We streven ernaar een installatie binnen een dag te realiseren (tenzij vooraf anders aangegeven) maar het kan voorkomen dat er zaken tegenzitten en dat we het onverhoopt niet in een dag redden. We proberen een installatie binnen een zo kort mogelijke tijd af te maken. Dit zal niet altijd de volgende dag zijn. We begrijpen dat dat vervelend kan zijn in verband met vrij nemen van werk, weet dat wij dit ook liever niet hebben omdat het impact heeft op onze eigen plannen. Maar afraffelen is voor ons geen optie.

Als de installatie is afgerond, ruimen de installateurs alles netjes op en rond de klok van 16:00 uur zijn de meeste installaties klaar. Ook een familie uit Oegstgeest was erg blij met het verloop van de installatie: “Wij zijn heel blij met de keuze voor Groene-Woningen. Vanaf het begin tot en met de montage super tevreden. Prima contacten met zowel receptie, voorbereiders en uitstekende monteurs. Alle afspraken zijn voor 100% nagekomen en kunnen het bedrijf zeker aanbevelen!

Nazorg

Nu gaat het voor jullie pas echt beginnen, we gaan duurzame zonne-energie opwekken en geld besparen! Na de installatie ontvang je de laatste informatie om alles te laten werken en te kunnen inzien. Want hoe leuk is het om te kijken hoeveel zonne-energie je momenteel aan het opwekken bent. We proberen de volgende werkdag je systeem online te hebben in het monitoringsportaal zodat je je eigen besparingen kunt monitoren. Geen zorgen als je nog geen mail hebt ontvangen, in de meeste gevallen draait het systeem al wel en ben je bezig met besparen.

Ook begint dan de reis om nog meer te gaan verduurzamen. De wasmachine, vaatwasser en droger overdag laten draaien op de zelf opgewekte energie en niet meer in de late avonduren worden je eerste veranderingen in gedrag. 

Groene-Woningen is er natuurlijk niet alleen voor je tot en met de installatie, maar ook daarna. Als er iets aan de hand is met de installatie, kan je met ons contact opnemen. Dat is een geruststellend gevoel. 

Inzicht in je verbruik en teruglevering

Wil je op de seconde weten wat je slimme meter registreert? Dan heeft HomeWizard een leuk apparaatje, de P1 meter. 

HomeWizard zegt zelf: ‘De P1 meter klik je in de P1 poort van je slimme meter en je ziet het stroomverbruik, teruglevering en gasverbruik van jouw woning. De P1 meter werkt met alle slimme meters, bij moderne meters zelfs zonder stroom adapter! Klik, verbind met wifi en klaar.’ Wil je een inkijkje in je verbruik en oplevering van de zonnepanelen. Dan kan dat met de P1 meter van HomeWizard.

Homewizard heeft nog veel meer simpele slimme apparaten die je helpen om inzicht te krijgen in je energie verbruik. Je kunt de producten simpel op hun website bestellen. Groene-Woningen levert geen support op deze producten.

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *