Storing
Geen opbrengst in de SMA app

Ik zie geen opbrengst meer in mijn SMA App, hoe kan ik dit oplossen?
Voordat we beginnen, is het belangrijk om te weten dat in de meeste gevallen je zonnepanelen en omvormer van SMA gewoon functioneren. De meeste problemen ontstaan doordat de omvormer geen verbinding heeft met het Internet.
Uitval van de omvormer komt bijna nooit voor. Als er een groen lampje op de omvormer brandt, wordt er dus gewoon stroom geproduceerd. Er zal waarschijnlijk alleen iets met uw internet zijn.
Waar ligt het dan wel aan?
Je omvormer moet toegang tot het internet hebben om data te kunnen versturen. Als de omvormer geen connectie heeft, zie je geen gegevens meer in de app van de omvormer.
Hoe kan dat?
In bijna alle gevallen ligt het aan een wijziging binnen het netwerk. Hieronder zie je een aantal situaties die wij vaak tegenkomen.
- Je hebt een nieuwe router gekregen van de internetprovider
- Bij PowerLan gebruik: Iemand heeft de stekker van de PowerLan eruit gehaald of de netwerkkabel er uit getrokken.
- Het wifiwachtwoord is veranderd waardoor het draadloos netwerk niet meer beschikbaar is voor de omvormer.
- Je modem heeft een interne update gehad, waardoor de verbinding verbroken is met de omvormer.
Wat kan ik doen met mijn SMA en het internet?
Het verhelpen van deze storing gaat in twee stappen. Ten eerste moet je in het ‘Smart Screen’ van de omvormer komen (video 1). Vervolgens moet je in het Smart Screen een aanpassing maken (video 2), waardoor je omvormer weer contact maakt met het internet
Hoe maak ik verbinding met het Smart Screen van de SMA?
Stap 1: Om in het ‘Smart Screen’ van je omvormer te komen, leggen ze in onderstaande video uit hoe u in de omvormer kan komen en wat er allemaal mogelijk is. Om je wifi te veranderen of opnieuw in te voeren kan je deze video kijken tot minuut 2:12.
Stap 2: Als u bent ingelogd in het ‘Smart Screen’ screen van de omvormer, kunt u de volgende video volgen om uw wifi opnieuw in te stellen.
WLAN 192.168.12.3
LAN 169.254.12.3
Er wordt op een gegeven moment gevraagd naar een wachtwoord voor de user (gebruiker) en/of installer (installateur). Als het goed is, staat dit wachtwoord op het boekje dat u bij de installatie heeft gekregen. U heeft dit wachtwoord ook zelf aan kunnen passen.
Ben je na 2019 geïnstalleerd? Dan is je wachtwoord Sma12345!. Lukt dit wachtwoord niet of bent u voor 2019 geïnstalleerd. Dan kan het wachtwoord ook zijn: Sma1234 / Sma1234! / Sma12345 / Sma12345!. Dit zijn verschillende wachtwoorden omdat door de jaren heen de eisen van het wachtwoord van SMA zijn veranderd. Als u in het portaal bent, is het belangrijk dat u geen wachtwoorden verandert. Als u dit wel doet en u vergeet het wachtwoord, zijn hier kosten aan verbonden.
Weet je het wachtwoord niet meer?
Geen probleem, we kunnen een PUK code voor u aanvragen. Hier zijn wel kosten aan verbonden, namelijk €18,50. Indien je een PUK code van ons hebt ontvangen, kunt je deze alleen invullen bij ‘Installer/Installateur’.
Lukt het niet of heb je een ander probleem?
Als klant van Groene-Woningen helpen we je graag verder. Vul het storingsformulier in en vertel ons waar je tegenaan loopt. Dan kijken we met je mee en lossen we het samen op.