Storing

Geen opbrengst in de SMA app

SMA sunnyboy omvormer

Ik zie geen opbrengst meer in mijn SMA App, hoe kan ik dit oplossen?

Voordat we beginnen, is het belangrijk om te weten dat in de meeste gevallen je zonnepanelen en omvormer van SMA gewoon functioneren. De meeste problemen ontstaan doordat de omvormer geen verbinding heeft met het Internet.

Uitval van de omvormer komt bijna nooit voor. Als er een groen lampje op de omvormer brandt, wordt er dus gewoon stroom geproduceerd.  Er zal waarschijnlijk alleen iets met uw internet zijn.

Waar ligt het dan wel aan?
Je omvormer moet toegang tot het internet hebben om data te kunnen versturen. Als de omvormer geen connectie heeft, zie je geen gegevens meer in de app van de omvormer. 

Hoe kan dat?
In bijna alle gevallen ligt het aan een wijziging binnen het netwerk. Hieronder zie je een aantal situaties die wij vaak tegenkomen. 

  • Je hebt een nieuwe router gekregen van de internetprovider
  • Bij PowerLan gebruik: Iemand heeft de stekker van de PowerLan eruit gehaald of de netwerkkabel er uit getrokken. 
  • Het wifiwachtwoord is veranderd waardoor het draadloos netwerk niet meer beschikbaar is voor de omvormer. 
  • Je modem heeft een interne update gehad, waardoor de verbinding verbroken is met de omvormer. Hier kunnen wij als Groene-Woningen helaas niks aan doen, dit ligt bij de internet provider.

Wat moet ik doen?

Allereerst gaan we de omvormer een reset geven. Dit doen we door op de zijkant van de omvormer de grote ronde knop te draaien van I naar O. Om de knop van I naar O te draaien, draai je de knop van je af.

Laat de omvormer ongeveer 10 minuten uit en draai de knop vervolgens weer naar je toe. Dan zal de knop weer van O naar l gaan. De omvormer heeft nu een harde reset gehad en gaat weer zoeken naar de juiste internetverbinding.

Wacht ongeveer een uur tot de omvormer weer volledig is herstart en kijk of dit heeft geholpen.

SMA knop aan uit

Router/Modem reset geven

Ook kan het zijn dat er een interne fout in je modem/router zit waardoor de omvormer niet meer verbonden is met het modem. Schakel het modem of de router gedurende 10 minuten uit en schakel deze weer aan. Het apparaat gaat nu weer zoeken naar de juiste verbindingen en alles tot stand brengen.

Staat de schakelaar in de meterkast aan?

Heb je toevallig al bij de meterkast gekeken of de schakelaar van de zonnepanelen nog steeds aan staat? De schakelaar van de zonnepanelen moet omhoog staan om de zonnepanelen te laten werken. Meer informatie over de schakelaar in meterkast vind je in ons andere artikel >> Meterkast schakelaar.

Een andere oplossing…

Als de eerste stap niet helpt, gaan we de storing op een andere verhelpen van deze storing gaat in twee stappen. Ten eerste moet je in het ‘Smart Screen’ van de omvormer komen (video 1). Vervolgens moet je in het Smart Screen een aanpassing maken (video 2), waardoor je omvormer weer contact maakt met het internet

Hoe maak ik verbinding met het Smart Screen van de SMA?
Stap 1
: Om in het ‘Smart Screen’ van je omvormer te komen, leggen ze in onderstaande video uit hoe u in de omvormer kan komen en wat er allemaal mogelijk is. Om je wifi te veranderen of opnieuw in te voeren kan je deze video kijken tot minuut 2:12.

Stap 2: Als u bent ingelogd in het ‘Smart Screen’ screen van de omvormer, kunt u de volgende video volgen om uw wifi opnieuw in te stellen.

WLAN 192.168.12.3
LAN 169.254.12.3

Er wordt op een gegeven moment gevraagd naar een wachtwoord voor de user (gebruiker) en/of installer (installateur). Als het goed is, staat dit wachtwoord op het boekje dat u bij de installatie heeft gekregen. U heeft dit wachtwoord ook zelf aan kunnen passen.

Ben je na 2019 geïnstalleerd? Dan is je wachtwoord Sma12345!. Lukt dit wachtwoord niet of bent u voor 2019 geïnstalleerd. Dan kan het wachtwoord ook zijn: Sma1234 / Sma1234! / Sma12345 / Sma12345!. Dit zijn verschillende wachtwoorden omdat door de jaren heen de eisen van het wachtwoord van SMA zijn veranderd. Als u in het portaal bent, is het belangrijk dat u geen wachtwoorden verandert. Als u dit wel doet en u vergeet het wachtwoord, zijn hier kosten aan verbonden. 

Weet je het wachtwoord niet meer?
Geen probleem, we kunnen een PUK code voor u aanvragen. Hier zijn wel kosten aan verbonden, namelijk €18,50. Indien je een PUK code van ons hebt ontvangen, kunt je deze alleen invullen bij ‘Installer/Installateur’.

Lukt het niet of heb je een ander probleem?

Als klant van Groene-Woningen helpen we je graag verder. Vul het storingsformulier in en vertel ons waar je tegenaan loopt. Dan kijken we met je mee en lossen we het samen op.