Groene-Woningen nieuwe werkwijze

Nieuwe werkwijze Groene-Woningen

De gasprijzen zijn door de situatie met Rusland enorm gestegen en ook de kWh prijs stijgt. Dit zorgt ervoor dat steeds meer mensen willen investeren in zonnepanelen. Zonnestroom is immers ‘gratis’. Maar hierdoor zijn de aanvragen bij Groene-Woningen ook enorm toegenomen. We ontvangen op dit moment zo’n 90 tot 100 aanvragen per week. Dat vinden we natuurlijk geweldig en we zien graag dat iedereen zonnepanelen op zijn dak heeft en duurzame stroom opwekt. Maar dat zorgt er ook voor dat wij met team Groene-Woningen de explosief gestegen aanvragen het hoofd moeten gaan bieden. Via dit artikel brengen we je graag op de hoogte van onze aangepaste werkwijze.

Aanvraag

Je kunt geheel vrijblijvend een offerte bij ons aanvragen via onze website. Als je deze aanvraag doet, zal je een aantal vragen moeten invullen over je woning. Dit betreft vragen over je stroomverbruik, gezinssamenstelling en de toekomst van je woning. Deze vragen stellen we zodat we met meer achtergrond informatie een goeie indicatieve offerte kunnen maken die zijn grondslag vindt in de door jou aangeleverde informatie. 

Indicatieve offerte

Nadat wij je aanvraag hebben gecontroleerd, gaan we voor je aan de slag. Uit de aanvraag en de ingevulde informatie uit de vragenlijst wordt duidelijk hoeveel zonnepanelen er op je dak passen en hoeveel zonnepanelen je nodig hebt. Door de afbouw van de salderingsregeling is het bijvoorbeeld steeds minder interessant om je hele dak vol te leggen, zonder rekening te houden met je huidige verbruik. We kijken dus specifiek naar uw situatie en uw verbruik om een eerste offerte op te stellen.

In de indicatieve offerte maken we een legplan ingetekend op jouw dak en krijg je middels een pakketprijs inzicht in de hoogte van de investering. Dit bedrag is een all-inn bedrag waarbij we het systeem leveren, installeren en draaiend opleveren. Verder staat er de volgende informatie in deze offerte:
– Soort zonnepanelen
– Aantal zonnepanelen
– Legplan
– Uitleg over de onderconstructie
– Rendement
– Opbrengst

In deze indicatieve offerte wordt nog geen definitieve keuze voor de omvormer meegenomen. Dit bepalen we op het moment dat de schouw plaatsvindt. Zo kunnen we bij je op locatie kijken wat de beste optie is qua omvormer. Dit kan namelijk per situatie verschillen. Na de schouw maken we een definitieve offerte. Die nemen we samen door.

Deze pakketprijs is indicatief, en kan bij het uitwerken van de definitieve gedetailleerde offerte afwijken. Het kan dus voorkomen dat je definitieve offerte in bedrag afwijkt van de eerste indicatie. We zullen die afwijking altijd kort toelichten.

Schouw

Wanneer je akkoord gaat met de indicatieve offerte, komen we bij je langs om een schouw uit te voeren. Tijdens een schouw kijken we of het legplan uitgevoerd kan worden. We besteden bij de schouw aandacht aan het buitenwerk (het dak) en het binnenwerk (meterkast, kabels, internet). We checken op het dak of het voorgestelde legplan ook daadwerkelijk kan worden uitgevoerd. En of we nog speciale bevestigingshaken moeten gebruiken. Ook worden de schaduwelementen zoals schoorsteen, ventilatie pijpjes en dakkapellen bekeken.

Daarnaast kijken we naar praktische zaken zoals de bereikbaarheid van de woning als ze met zware panelen moeten gaan sjouwen. Binnen in de woning of het bedrijfspand bekijken we de meterkast, hoe de kabels moeten lopen en waar de omvormer gaat hangen. De meterkast zullen we vaak open maken en op beeld vastleggen. Bij hele oude meterkasten zullen we kijken of die nog op een veilige manier geschikt is om de extra zonnestroom te distribueren. 

Nu vraag je je misschien af, waarom kom je niet direct kijken hoe de situatie bij mij thuis is? Dit heeft zijn redenen. Ten eerste zijn we niet alleen slim met zonne-energie maar ook met onze eigen energie. Per week krijgen we behoorlijk wat aanvragen binnen. De ervaring leert dat wij door onze geavanceerde software en onze vakkundige adviseurs, jullie een hele goed inschatting kunnen geven. Een goed ingevulde vragenlijst vanuit de aanvraag via de website helpt ons daarbij. Als je een goed gevoel hebt bij de indicatie offerte en de expertise van ons team, gaan we door naar de schouw op locatie. We gaan graag voor kwaliteit dus ook hier zijn we slim met energie.

Je tweede vraag zal zijn: ‘Maar klopt de indicatieve tekening dan altijd?’ Nee, niet altijd maar in 95% van de gevallen wel. De tekening op het dak klopt vrij nauwkeurig. Voor het binnenwerk is het aan de schouwer om samen met jou verschillende zaken te bepalen. Bijvoorbeeld ‘Wat is een goede locatie voor de omvormer?’, ‘Is het noodzakelijk de meterkast te moderniseren?’ of ‘Wat zijn de mogelijkheden om het systeem op de meterkast aan te sluiten?’. Significante prijswijzigingen die voort komen uit de schouw lichten we toe zodat alles helder en duidelijk is. Deze manier van werken betekent dat we onze tijd efficiënter kunnen gebruiken, om onze aandacht aan de juiste zaken te besteden. 

Proces Groene-Woningen

Definitief legplan

Na de schouw ontvang je de definitieve offerte. De adviseur en de installateur hebben in goed overleg het definitieve legplan gemaakt. In deze offerte zijn alle bevindingen na de schouw opgenomen en verwerkt. Als je die offerte goedkeurt gaan we de installatie inplannen. We houden je via de mail op de hoogte van de stappen die we nemen. Zo ontvang je bijvoorbeeld ook een mail met wat tips over zaken die je zelf kan voorbereiden voor een efficiënte installatie. 

Installatie

Dan is het tijd voor installatie! Nadat je akkoord bent gegaan met het definitieve offerte, neemt onze collega een aantal weken voor de installatie contact met je op. Samen kijk je wanneer de installatie het best uitkomt. In de meeste gevallen zijn de installateurs tussen 8:00 uur en 9:00 uur bij je op locatie. Tijdens de installatie kan je in principe gewoon verder werken of andere dingen doen. Om de zonnepanelen aan te sluiten op de meterkast moet alleen de stroom er even af, maar dat is in de basis kortstondig (minder dan 30 min). 

Als de installatie is afgerond, ruimen de installateurs alles netjes op en rond de klok van 16:00 uur zijn de meeste installaties klaar. De basis van het systeem is dan meestal netjes uitgelegd.  Onze installatieteams krijgen vaak fijne reacties van onze klanten. Een familie uit Oegstgeest schreef een mooie treffende review: “Wat ik vooral prettig vond, is dat de installatie op geen enkele manier m’n thuiswerkdag verstoorde. Ik heb twee keer een kop koffie gemaakt, maar voor de rest is de installatie volledig langs me heen gegaan. En toen ik weer buiten kwam had ik een prachtig zonnedak liggen. Alles weer netjes opgeruimd en helemaal af. Super!”.

Nazorg

Als onze installateurs wegrijden gaat het voor jullie pas echt beginnen. Je gaat namelijk duurzame zonne-energie opwekken en geld besparen! Na de installatie ontvang je via de collega’s op kantoor  de laatste informatie om alles te laten werken. Want hoe leuk is het om te kijken hoeveel zonne-energie je momenteel aan het opwekken bent. Meestal hebben we ook in de systemen van de omvormer fabrikanten binnen één werkdag jouw eigen portaal op orde gemaakt. Dan begint de reis om nog meer te gaan verduurzamen. De wasmachine, vaatwassen en droger overdag laten draaien op de zelf opgewekte energie en niet meer in de late avonduren. 

Groene-Woningen is er natuurlijk niet alleen voor je tot en met de installatie, maar ook daarna. Als er iets aan de hand is met de installatie, bel je ons op en gaan we ons best doen het probleem te verhelpen of je vraag te beantwoorden. Dat is wel zo fijn om te weten.

Op deze manier  hopen we binnen afzienbare tijd de grote stroom aanvragen binnen alle redelijkheid af te handelen. En ook aan de installatie kant blijven we ons best doen. Kwalitatief uitbreiden is en blijft lastig, dus we leggen een grote verantwoordelijkheid in onze eigen installatie teams om de komende drukken kwalitatief goed werk te blijven verrichten. 

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *