De uitdagingen van de grote vraag naar producten
We worden regelmatig gebeld of we al zicht hebben op de planning van een installatie. Iedereen die bij Groene-Woningen besteld heeft, heeft te horen gekregen dat door de spectaculair gestegen vraag de wachttijden aan onze installatiekant zijn toegenomen. Het hele proces is een grote uitdaging.
Één van de zaken waar onze Salesafdeling momenteel naar kijkt, is de implementatie van een nieuw CRM-systeem, waarin we beter in kunnen spelen op de informatiebehoefte naar jullie als wachtende klant. Helaas zijn dat geen simpele snelle beslissingen. Je hebt hier te maken met grote softwarepakketten die geïmplementeerd moeten worden. Dat gaat niet kosteloos. Het heeft onze volle aandacht, naast het afhandelen van de grote vraag en het wegwerken van alle bestaande aanvragen. We realiseren ons dat de informatieverstrekking tijdens het wachten niet altijd voldoet aan de verwachtingen, maar weet dat we druk bezig zijn met een oplossing.
Dan wil ik jullie graag ook wat meer achtergrond informatie geven over de huidige markt en de uitdagingen die het met zich mee brengt. Collega Esther die de planning onder haar hoede heeft, heeft iedere dag weer hoofdbrekers om de planning rond te krijgen. De markt heeft ook aan de leverancierskant de afgelopen drie jaar redelijk op zijn kop gestaan. Twee jaar corona hakte er in de wereldwijde logistiek behoorlijk in. In die periode liep er een schip vast in het Suez kanaal dat voor nog grotere problemen zorgde in de logistiek van fabrikanten. Als klap op de vuurpijl is het mis gegaan in de Oekraïne en kwamen we er achter hoe we van dat land afhankelijk waren qua producten en gierde de prijzen voor energie de pan uit. Dat heeft absoluut zijn weerslag op alles wat er in de ‘handel’ gaande is. Hadden we 1,5 jaar geleden ineens grote problemen om de panelen uit de SolarWatt fabriek te krijgen door tal van oorzaken, nu zien we de wachttijden van andere componenten oplopen.
Een paar voorbeelden uit mails die we van onze fabrikanten krijgen:


De grote Europese omvormer merken lopen allemaal enorm vast door beperkingen in de productiecapaciteit. Omvormers van de gerenommeerde Europese fabrikanten zijn slecht leverbaar, onderconstructie van de grote fabrikanten is slecht leverbaar en ook de panelen blijven, zeker in de kwalitatieve hoge vermogens iedere keer wat lastiger te krijgen.
Een ander voorbeeld:

Onze zeer trouwe leverancier voor onderconstructie, het Nederlandse Valk Solar, heeft alle zeilen bijgezet om aan de enorme vraag te voldoen. Ondanks tekorten in staal en aluminium en de hoge prijzen hebben zij enorm geïnvesteerd in grote nieuwe opslag en productie loodsen. Ook het machinepark is groots uitgebreid. Nieuwe zaag-, stans- en ponsmachines zijn allemaal besteld om ook de grote vraag aan te kunnen. Één nadeel…. Dat productie proces is geautomatiseerd, daar zijn moderne machines voor nodig, voorzien van electronica en chips….. en ook bij de machinebouwers is daar een tekort aan (misschien omdat die door de omvormer fabrikanten worden opgekocht 😉 ) dus duurt de levering van die machines allemaal langer dan gedacht.
Andere leveranciers hebben dezelfde problemen, dus overstappen is niet dé oplossing. Voorraad nemen van alles (als het al beschikbaar is), voor alle orders tot het einde van het jaar, is simpelweg niet haalbaar.
We proberen al maanden een voorraad aan te leggen door bij al onze kanalen bestellingen neer te leggen. Onze financiële middelen stoppen we graag in voorraad zodat we de levering op orde krijgen, maar het is simpelweg niet in de markt verkrijgbaar. Soms gaat het bijvoorbeeld maar om één onderdeel van een product, een achterpootje van een platdak montagesysteem. Maar door het missen van dit ene onderdeel kunnen we het geheel niet installeren.
Zo kan het dus voorkomen dat we bij jullie buren, die later besteld hebben, al eerder installeren omdat zij andere componenten in de installatie hebben zitten die op dat moment beter voorradig waren.
We doen er alles aan om dit op te lossen en hebben regelmatig contact met de leveranciers om te vragen of materialen weer op voorraad zijn of dat we creatief ergens een mouw aan kunnen passen. Helaas zit iedereen met dezelfde uitdagingen, onze collega installateurs, de groothandels en de fabrikanten.
Als laatste hebben we dan nog de factor “menskracht”. Ook bij Groene-Woningen zijn nog steeds ‘mensen’ aan het werk. Mensen die dus ook ziek kunnen zijn, een andere uitdaging oppakken elders en om wille van veiligheid bij vrieskou, harde wind of veel regen bijvoorbeeld niet kunnen installeren. Het kan dus voorkomen dat ook wij soms het vervelende telefoontje moeten doen dat een geplande installatie niet door kan gaan. Qua weersomstandigheden doen we ons best dat enigszins vooraf in te schatten, maar jullie weten net zo goed als wij dat “het weer voorspellen” vaak erg lastig is.
Houd alsjeblieft in het achterhoofd dat wij ons stinkende best doen de afspraken na te komen, wij echt liever een factuur sturen voor een afgehandelde installatie dan een installatie uitstellen en liever aan het werk zijn dan ziek thuis zijn….. maar ook hier werken échte mensen van vlees en bloed die zich inzetten, maar ook niet het gehele leven vooruit kunnen plannen.
Qua installatie slagkracht zijn we druk bezig om nieuwe mensen op te leiden. Deze mensen hebben tijd en aandacht nodig van onze vaste teamleden om ze op het niveau te krijgen dat ze zelfstandig aan de slag kunnen. Afraffelen van installaties is niet wat we willen en we zijn gewoonweg selectief in de mensen waar we tijd en aandacht aan geven. We zien veel te vaak installaties bij “buren” van jullie als we aan het installeren zijn, waarbij we onze vraagtekens zetten bij de kwaliteit van het installatie werk. We zetten ons in voor kwaliteit boven kwantiteit. Dat voelt voor ons het beste, heeft ons gebracht waar we zijn en geeft ons het geruste gevoel dat we bij iedere installatie die we afronden er weer een ambassadeur bij hebben.
Heb je vragen, via de mail of telefoon zijn we natuurlijk bereikbaar.